Udgifter til at have bil

Det er store tal, der kommer på bordet, når man kigger nærmere på de sjældent omtalte udgifter i forbindelse med at have en bil. Der tales meget om registreringsafgifter og den såkaldte ejerafgift, ligesom de fleste er opmærksomme på, at hovedparten af deres udgifter til brændstof i realiteten er afgifter til staten.

Men i virkeligheden ved bilejere også godt, at deres bilforsikring er en ret tung byrde på budgettet. Men den post er der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved, for den er pinende nødvendig for bilejere. Et meget stort flertal af bilejere har deres køretøj kaskoforsikret, mens kun nogle ganske få ejere af primært meget gamle og næsten værdiløse biler vælger at nøjes med den lovbefalede ansvarsforsikring.

Gad vide hvor mange danskere, der er klar over, at der for eksempel i 2008 (nyeste år i statistikken) blev betalt lige omkring 7,8 milliarder kroner i forsikringspræmie på bilerne i Danmark. 10 år tidligere var tallet for betalte forsikringspræmier på 5,6 mia. kr., så der er altså tale om en stigning i løbet af de 10 år på 2,2 mia. kr.

Noget anderledes ser det ud med de erstatningsbeløb, som forsikringsselskaberne har udbetalt i samme 10-årige periode. I 1998 blev der udbetalt i alt 3,95 mia. kr. i erstatninger, mens tallet i 2008 var steget til ca. 4,8 mia. kr. Her er således tale om en stigning på ca. 850 millioner kroner, som altså modsvares af en stigning i præmiebetalinger over samme tidsrum på 2,2 mia. kr.

Det er naturligvis den almindelige udvikling i samfundet med stadigt dyrere administration, der er årsagen til, at præmiebetalingerne nødvendigvis skal stige mere end skadeserstatningerne. Hvis det ikke var tilfældet, måtte forsikringsselskaberne jo fastfryse deres medarbejderes løn på et uændret niveau, og det er der nok ikke mange danskere, der kan acceptere.

Samtidig skal man også være opmærksom på, at et stadigt stigende antal biler helt naturligt medfører et stigende antal skader og dermed erstatningssager, som skal behandles af forsikringsselskabernes ansatte. Derfor må man antage som en selvfølge, at forsikringsselskaberne lønnede flere mennesker i 2008 end 10 år tidligere.

Statistikker kan være morsomme at bevæge sig rundt i, og de kan i mange tilfælde bekræfte de antagelser, man i forvejen bærer rundt på. For eksempel den formodning, at der sker flere skader på biler i vintermånederne end på de årstider, hvor vi ikke risikerer glat føre.

Den antagelse bekræftes af statistikken for de første tre kvartaler i 2010. Her blev der af kaskoforsikringer udbetalt erstatning til knap 140.000 skader i 1. kvartal, mens antallet af skader i 3. kvartal var faldet til 112.000.

En anden markant udvikling kan ses i antallet af skader, der blev dækket af en ansvarsforsikring – altså skader på en bil, hvor det var modparten, der blev tillagt ansvaret for uheldet. Her ser man i høj grad også en markant udvikling afhængig af årstiden. I 1. kvartal 2010 var der således 44.400 skader, som udløste erstatning fra en ansvarsforsikring. Det tilsvarende tal for 3. kvartal i 2010 var på 32.500 skader.

Udgifter til at have bil
Rul til toppen